شخصیت و 5 صفت بزرگ آن

شخصیت5 صفت بزرگ شخصیتی چیست؟

تحقیقات روانشناسی پنج بعد اساسی شخصیت را شناسایی کرده است که به عنوان 5 صفت بزرگ شخصیت نیز شناخته می‌شود. این پنج صفت عبارتند از: برونگرایی، توافق پذیری، گشودگی، وظیفه شناسی و روان رنجوری. اگرچه محققان همیشه در مورد تعریف هر مشخصه اتفاق نظر ندارند، شواهد این نظریه در طول سال‌ها از زمان ظهور نظریه اصلی آن در سال 1949 افزایش یافته است.

صفت گشودگی به تجربه

گشودگی یک صفت شخصیتی است که تخیل، بینش، اشتیاق فرد به یادگیری و تجربه چیزهای جدید را منعکس می‌کند. افرادی که صراحت بالایی دارند طیف وسیعی از علایق دارند و از تصمیم گیری‌های ماجراجویانه لذت می‌برند. خلاقیت همچنین یکی از صفت‌های کلیدی صفت باز بودن است که به افراد اجازه می‌دهد در تفکر انتزاعی و جانبی شرکت کنند. این صفت شخصیتی اغلب در افرادی دیده می‌شود که از امتحان کردن چیزهای جدید و تفکر خارج از چارچوب لذت می‌برند.

صفت وظیفه شناسی

وظیفه شناسی یک صفت شخصیتی است که با سطوح بالای تفکر، کنترل تکانه و رفتار هدفمند مشخص می‌شود. این صفت اغلب در افرادی یافت می‌شود که در زمینه‌های علمی‌و مالی کار می‌کنند، جایی که جهت گیری جزئیات و سازماندهی مهارت‌های بسیار ارزشمندی هستند. افراد بسیار وظیفه شناس به طور منظم از قبل برنامه ریزی می‌کنند و رفتار خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا مطمئن شوند که تأثیر مثبتی بر دیگران دارد. این صفت اغلب در تیم‌های مدیریت پروژه و بخش‌های منابع انسانی یافت می‌شود، جایی که توسعه تیم به نقش‌های ساختاری نیاز دارد.

صفت برونگرایی

برون گرایی یک صفت شخصیتی است که اغلب به عنوان “کسی که در جمع دیگران انرژی می‌گیرد” شناخته می‌شود. افرادی که برون گرایی بالایی دارند از ملاقات با افراد جدید، قاطعیت، پرحرفی و ابراز احساسات لذت می‌برند. این صفت معمولاً در نقش‌های عمومی‌مانند فروش، بازاریابی، تدریس و سیاست یافت می‌شود.

صفت توافق پذیری

صفت سازگاری با اعتماد، نوع دوستی، مهربانی و محبت مشخص می‌شود. افرادی که دارای رضایت بالا هستند، رفتارهای اجتماعی بالایی دارند و تمایل بیشتری به کمک به دیگران دارند. این صفت اغلب در مشاغلی یافت می‌شود که در آن کمک به دیگران جزء اصلی است، مانند کارهای خیریه، سلامت روان، و مطالعات اجتماعی.

صفت روان رنجوری

روان رنجوری یک صفت شخصیتی است که با غم و اندوه، بدخلقی و بی ثباتی عاطفی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به روان رنجورخویی در پاسخ به استرس و تهدیدهای درک شده، نوسانات خلقی، اضطراب و تحریک پذیری را تجربه می‌کنند. اضطراب نقش مهمی‌در شکل گیری روان رنجورخویی دارد و افرادی که تغییرات ناگهانی در شخصیت خود را تجربه می‌کنند ممکن است به شدت روان رنجور باشند.

شخصیت

نتیجه

درک 5 صفت بزرگ شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که افراد مختلف چگونه با زندگی، تصمیم گیری و انتخاب‌های شغلی برخورد می‌کنند. اگرچه همه افراد به طور یکسان در هر یک از صفت‌ها قرار نمی‌گیرند، اما یادگیری بیشتر در مورد آنها می‌تواند به شما کمک کند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بینشی نسبت به افراد اطراف خود به دست آورید. برای رزرو وقت اینجا را کلیک کنید.