اسکیزوفرنیا

اسکیزوفرنیا یک اختلال روانی مزمن و شدید است که بر نحوه تفکر، عمل، ابراز احساسات، درک واقعیت و ارتباط فرد با دیگران تأثیر می‌گذارد. اگرچه اسکیزوفرنیا به اند‌ازه سایر بیماری‌های روانی رایج نیست، اما می‌تواند مزمن ترین و ناتوان کننده باشد.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا معمولاً در جامعه، محل کار، مدرسه و روابط با مشکلاتی روبرو هستند. آنها ممکن است احساس ترس و گوشه گیری کنند و به نظر می‌رسد که ارتباط خود را با واقعیت از دست داده‌اند‌. این بیماری با درمان مناسب قابل کنترل است.

بر خلاف تصور رایج، اسکیزوفرنیا یک شخصیت چندشاخه یا چندگانه نیست. اسکیزوفرنیا شامل روان پریشی است، نوعی بیماری روانی که در آن فرد نمی‌تواند واقعیت را از آنچه تصور می‌کند تشخیص دهد. گاهی افراد مبتلا به اختلالات روان پریشی ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهند. جهان ممکن است مانند مجموعه‌ای‌ از افکار، تصاویر و صداهای گیج کننده به نظر برسد. رفتار آنها ممکن است بسیار عجیب و حتی تکان دهنده باشد. تغییر ناگهانی در شخصیت و رفتار، که زمانی اتفاق می‌افتد که افراد مبتلا به آن ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند، دوره روان‌پریشی نامیده می‌شود.

شدت علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد تنها یک دوره روان پریشی دارند، در حالی که برخی دیگر در طول زندگی خود چندین دوره را تجربه می‌کنند، اما در این بین زندگی نسبتاً عادی دارند. برخی دیگر ممکن است در طول زمان، با بهبود اندکی بین دوره‌های روان پریشی کامل، مشکلات بیشتری در عملکرد داشته باشند. به نظر می‌رسد علائم اسکیزوفرنیا در چرخه‌هایی که به عنوان عود و بهبودی شناخته می‌شوند، بدتر می‌شوند و سپس بهبود می‌یابند.

علائم اسکیزوفرنیا

اسکیزوفرنیا شامل طیفی از مشکلات در تفکر (شناخت)، رفتار و احساسات است. نشانه‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما معمولا شامل هذیان، توهم یا گفتار نامنظم است و منعکس کننده یک اختلال در توانایی عملکرد است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم مثبت (روان‌پریشی)
  • هذیان‌ها: اینها باورهای نادرستی هستند که بر اساس واقعیت نیستند. به عنوان مثال، شما فکر می‌کنید که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اید. حرکات یا نظرات خاصی به سمت شما می‌شود. توانایی یا شهرت استثنایی دارید. شخص دیگری عاشق شماست؛ یا یک فاجعه بزرگ در شرف وقوع است. هذیان در اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا رخ می‌دهد.
  • توهمات: اینها معمولاً شامل دیدن یا شنیدن چیزهایی هستند که وجود ندارند. با این حال، برای فرد مبتلا به اسکیزوفرنی، آنها قدرت و تأثیر کامل یک تجربه عادی را دارند. توهم می‌تواند در هر یک از حواس باشد، اما شنیدن صداها شایع ترین توهم است.
در هم ریختگی
  • تفکر آشفته (گفتار): تفکر آشفته از گفتار نامنظم استنتاج می‌شود. ارتباط مؤثر ممکن است مختل شود و پاسخ به سؤالات ممکن است تا حدی یا کاملاً نامرتبط باشد. به ندرت، گفتار ممکن است شامل کنار هم قرار دادن کلمات بی معنی باشد که قابل درک نیستند، که گاهی اوقات به عنوان سالاد کلمه شناخته می‌شود.
  • رفتار حرکتی بسیار نامنظم یا غیرطبیعی: این ممکن است به طرق مختلفی نشان داده شود، از حماقت کودکانه تا آشفتگی غیرقابل پیش بینی. رفتار بر روی یک هدف متمرکز نیست، بنابراین انجام وظایف دشوار است. رفتار می‌تواند شامل مقاومت در برابر دستورالعمل‌ها، وضعیت نامناسب یا عجیب و غریب، عدم پاسخ کامل یا حرکت بی فایده و بیش از حد باشد.
علائم منفی
  • علائم منفی: این به کاهش یا عدم توانایی برای عملکرد طبیعی اشاره دارد. به عنوان مثال، فرد ممکن است بهداشت شخصی را نادیده بگیرد یا به نظر بیاید که احساسات ندارد (تماس چشمی‌برقرار نمی‌کند، حالات صورت را تغییر نمی‌دهد یا یکنواخت صحبت می‌کند). همچنین، فرد ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌های روزمره از دست بدهد، از نظر اجتماعی کناره گیری کند یا توانایی تجربه لذت را نداشته باشد.

سیر نشانه‌ها می‌توانند در طول زمان، با دوره‌های بدتر شدن و بهبودی علائم، از نظر نوع و شدت متفاوت باشند. برخی از علائم ممکن است همیشه وجود داشته باشد.

در مردان، اسکیزوفرنیا معمولا از اوایل تا اواسط دهه 20 زندگی شروع می‌شود. در زنان، علائم معمولا در اواخر دهه 20 شروع می‌شود. تشخیص در کودکان غیرمعمول و برای افراد بالای 45 سال نادر است.

علائم در نوجوانان

علائم در نوجوانان مشابه علائم بزرگسالان است، اما تشخیص این بیماری ممکن است دشوارتر باشد. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که برخی از علائم اولیه اسکیزوفرنیا در نوجوانان برای رشد معمولی در دوران نوجوانی رایج است، مانند:

• کناره گیری از دوستان و خانواده
  • کاهش عملکرد در مدرسه
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری یا خلق افسرده
  • کمبود انگیزه

همچنین، مصرف مواد تفریحی، مانند ماری جوانا، مت آمفتامین‌ها یا ال اس دی، گاهی اوقات می‌تواند علائم و نشانه‌های مشابهی ایجاد کند.

در مقایسه با علائم اسکیزوفرنیا در بزرگسالان، نوجوانان ممکن است:

• کمتر دچار توهم می‌شوند
  • احتمال توهمات بصری بیشتر است

چه زمانی باید به درمانگر مراجعه کرد

افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا اغلب نمی‌دانند که مشکلات آنها ناشی از یک اختلال روانی است که نیاز به مراقبت روانپزشکی دارد. بنابراین اغلب بر عهده خانواده یا دوستان است که از آنها کمک بگیرند.

کمک به فردی که ممکن است اسکیزوفرنیا داشته باشد

اگر فکر می‌کنید فردی که می‌شناسید ممکن است علائم اسکیزوفرنیا را داشته باشد، در مورد نگرانی‌های خود با او صحبت کنید. اگرچه نمی‌توانید کسی را مجبور کنید که به دنبال کمک حرفه‌ای باشد، می‌توانید تشویق و حمایت کنید و به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا یک پزشک واجد شرایط یا متخصص سلامت روان پیدا کند.

اگر فرد مورد علاقه شما برای خود یا دیگران خطری ایجاد می‌کند یا نمی‌تواند غذا، لباس یا سرپناه خود را تهیه کند، ممکن است لازم باشد برای کمک با 123 یا سایر امدادگران اورژانس تماس بگیرید. در برخی موارد ممکن است نیاز به بستری شدن اورژانسی باشد.

افکار و رفتار خودکشی

افکار و رفتار خودکشی در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا رایج است. اگر عزیزی دارید که در خطر اقدام به خودکشی است یا اقدام به خودکشی کرده است، مطمئن شوید که کسی در کنار آن شخص می‌ماند. فوراً با 911 یا شماره اضطراری محلی خود تماس بگیرید. یا اگر فکر می‌کنید می‌توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید، فرد را به نزدیکترین اورژانس بیمارستان ببرید.

علل

مشخص نیست که چه چیزی باعث اسکیزوفرنیا می‌شود، اما محققان بر این باورند که ترکیبی از ژنتیک، بیوشیمی ‌مغز و محیط در ایجاد این اختلال نقش دارند.

مشکلات مربوط به برخی مواد شیمیایی طبیعی مغز، از جمله انتقال دهنده‌های عصبی به نام دوپامین و گلوتامات، ممکن است به اسکیزوفرنیا کمک کند. مطالعات تصویربرداری عصبی تفاوت‌هایی را در ساختار مغز و سیستم عصبی مرکزی افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا نشان می‌دهد. در حالی که محققان در مورد اهمیت این تغییرات مطمئن نیستند، آنها نشان می‌دهند که اسکیزوفرنیا یک بیماری مغزی است.

درمان اسکیزوفرنیا

هدف از درمان اسکیزوفرنیا کاهش علائم و کاهش احتمال عود یا بازگشت علائم است. درمان اسکیزوفرنیا شامل موارد زیر است:

درمان‌های زیستی
  • داروها: داروهای اولیه‌ای‌ که برای درمان اسکیزوفرنیا استفاده می‌شوند، داروهای ضد روان پریشی نامیده می‌شوند. این داروها اسکیزوفرنیا را درمان نمی‌کنند، اما به تسکین دردسرسازترین علائم، از جمله هذیان، توهم، و مشکلات تفکر کمک می‌کنند.
    • داروهای آنتی سایکوتیک قدیمی که معمولاً به آنها “نسل اول” گفته می‌شود.
    • داروهای جدیدتر (“آتیپیک” یا نسل دوم)
  • بستری شدن در بیمارستان: بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا ممکن است به صورت سرپایی درمان شوند. اما بستری شدن در بیمارستان ممکن است بهترین گزینه برای افراد باشد:
      • با علائم شدید
      • که ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند
      • کسانی که نمی‌توانند در خانه از خود مراقبت کنند
  • الکتروشوک درمانی (ECT): در این روش الکترودهایی به پوست سر فرد متصل می‌شود. در حالی که آنها تحت بیهوشی عمومی‌در خواب هستند، پزشکان یک شوک الکتریکی کوچک به مغز ارسال می‌کنند. یک دوره درمان ECT معمولاً شامل 2-3 درمان در هفته به مدت چند هفته است. هر درمان شوک باعث تشنج کنترل شده می‌شود. یک سری درمان در طول زمان منجر به بهبود خلق و خو و تفکر می‌شود. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که ECT و تشنج‌های کنترل شده آن چگونه کمک می‌کند، اما برخی از محققان فکر می‌کنند تشنج‌های ناشی از ECT ممکن است بر آزادسازی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز تأثیر بگذارد. ECT برای کمک به اسکیزوفرنیا کمتر از افسردگی یا اختلال دوقطبی ثابت شده است، بنابراین در مواقعی که علائم خلقی وجود ندارد از آن استفاده نمی‌شود. هنگامی‌که داروها دیگر کار نمی‌کنند، یا اگر افسردگی شدید یا کاتاتونی درمان بیماری را دشوار می‌کند، می‌تواند کمک کند.
درمان‌های روانشناختی
  • مراقبت‌های تخصصی هماهنگ (CSC): این یک رویکرد تیمی‌برای درمان اسکیزوفرنیا در هنگام ظهور اولین علائم است. این دارو و درمان را با خدمات اجتماعی، اشتغال و مداخلات آموزشی ترکیب می‌کند. خانواده تا حد امکان درگیر هستند. درمان اولیه برای کمک به بیماران برای داشتن یک زندگی عادی کلیدی است.
  • درمان روانی اجتماعی: در حالی که دارو ممکن است به تسکین علائم کمک کند، درمان‌های روانی اجتماعی مختلف می‌توانند به مشکلات رفتاری، روان‌شناختی، اجتماعی و شغلی مرتبط با این بیماری کمک کنند. از طریق درمان، بیماران همچنین می‌توانند یاد بگیرند که علائم خود را مدیریت کنند، علائم هشدار دهنده اولیه عود را شناسایی کنند و یک برنامه پیشگیری از عود ارائه دهند. درمان‌های روانی اجتماعی عبارتند از:
  • توانبخشی: که بر مهارت‌های اجتماعی و آموزش شغلی برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا برای عملکرد در جامعه و زندگی مستقل تا حد امکان تمرکز دارد.
  • بازتوانی شناختی: که شامل یادگیری تکنیک‌هایی برای جبران مشکلات پردازش اطلاعات است. اغلب از تمرینات، مربیگری و تمرینات مبتنی بر رایانه برای تقویت مهارت‌های ذهنی که شامل توجه، حافظه، برنامه ریزی و سازماندهی است، استفاده می‌کند.
  • روان درمانی فردی که می‌تواند به فرد کمک کند بیماری خود را بهتر درک کند و مهارت‌های مقابله و حل مسئله را بیاموزد.
  • خانواده درمانی، که می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا با عزیزان مبتلا به اسکیزوفرنیا مقابله کنند و آنها را قادر می‌سازد تا به عزیزانشان کمک کنند.
  • گروه درمانی/گروه‌های حمایتی، که می‌توانند حمایت متقابل مستمری را ارائه دهند.

آیا افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا خطرناک هستند؟

کتاب‌ها و فیلم‌های مشهور اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا و سایر بیماری‌های روانی را خطرناک و خشن نشان می‌دهند. این معمولاً درست نیست. اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا خشن نیستند. به طور معمول، آنها ترجیح می‌دهند کنار بکشند و تنها بمانند. وقتی افراد مبتلا به بیماری روانی در رفتارهای خطرناک یا خشونت آمیز شرکت می‌کنند، عموماً نتیجه روان پریشی آنها و ترس از اینکه به نوعی توسط اطرافیانشان تهدید می‌شوند است. مصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند این ترس را بدتر کند.

از سوی دیگر، افراد مبتلا می‌توانند خطری برای خودشان باشند. خودکشی مهمترین علت مرگ زودرس در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا است.

پیش آگهی اسکیزوفرنیا

با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا می‌توانند زندگی پربار و رضایت بخشی داشته باشند. بسته به شدت وخیم بودن این بیماری و میزان موفقیت آنها و ادامه درمان، آنها باید بتوانند با خانواده خود یا در محیط‌های اجتماعی زندگی کنند تا در بیمارستان‌های روانی طولانی مدت.

عوامل خطر

اگرچه علت دقیق اسکیزوفرنیا شناخته نشده است، به نظر می‌رسد برخی عوامل خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا یا شروع آن را افزایش می‌دهند، از جمله:

• داشتن سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی
  • برخی از عوارض بارداری و زایمان، مانند سوء تغذیه یا قرار گرفتن در معرض سموم یا ویروس‌ها که ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد.
  • مصرف داروهای تغییر دهنده ذهن (روان گردان یا روانگردان) در دوران نوجوانی و جوانی

عوارض

اسکیزوفرنیا در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به مشکلات شدیدی شود که هر بخش از زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوارضی که اسکیزوفرنیا ممکن است ایجاد کند یا با آنها همراه باشد عبارتند از:

• خودکشی، اقدام به خودکشی و افکار خودکشی
  • اختلالات اضطرابی و اختلال وسواس اجباری(OCD)
  • سوء مصرف الکل یا سایر داروها، از جمله نیکوتین
  • ناتوانی در کار یا حضور در مدرسه
  • مشکلات مالی و بی خانمانی
  • انزوای اجتماعی
  • مشکلات بهداشتی و پزشکی
  • قربانی شدن
  • رفتار پرخاشگرانه، اگرچه غیر معمول است

پیشگیری

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از اسکیزوفرنیا وجود ندارد، اما رعایت برنامه درمانی می‌تواند به جلوگیری از عود یا بدتر شدن علائم کمک کند. علاوه بر این، محققان امیدوارند که یادگیری بیشتر در مورد عوامل خطر اسکیزوفرنیا به تشخیص و درمان زودتر منجر شود.